Jak otrzymać dofinansowanie z PFRON

Dofinansowanie z PFRON na rok 2020.

Co zrobić aby otrzymać dofinansowanie czyli dopłatę do zakupu urządzenia zwanego schodołazem. W tym artykule podpowiemy i doradzimy krok po kroku w jaki sposób starać się o fundusz na likwidację barier architektonicznych.

Dziś w artykule:

  1. Do kogo zwrócić się o dofinansowanie – jakiego urzędu
  2. Kiedy najlepiej składać wnioski – jakie dokumenty
  3. Jak długo będziemy czekać na decyzję
  4. Jak wysoka może być dopłata
  5. Kiedy otrzymamy pieniądze

Na samym początku warto stawić się do właściwej jednostki przyznającej dofinansowanie. Czyli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie lub Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Dofinansowaniem zajmują się PFRON jednak pośredniczy w tym PCPR lub MOPS – to do tych jednostek kierujemy nasze kroki i to jak najwcześniej. Warto już dziś zapytać osobiście lub telefonicznie o termin składania wniosku na likwidację barier architektonicznych lub technicznych. Zazwyczaj są to pierwsze tygodnie stycznia. Dokładnie określa to dany urząd, a poinformuje nas o tym jego pracownik. Zapamiętaj wniosek złóż już w styczniu 2020 roku – każdy jest kolejkowany czyli kto pierwszy ten lepszy. Formularz taki jest dostępny na stronie praktycznie każdego urzędu.

Prawie zawsze bezwzględnym warunkiem o ubieganie się o dopłatę jest podsiadanie orzeczenia lekarskiego określającego grupę inwalidzką wnioskującego. Czasami są jednak odstępstwa od tego wymogu. Wtedy lekarz specjalista musi wystawić zaświadczenie dla osoby starającej się o dofinansowanie o bezwzgledne posiadania takiego sprzętu, który umożliwi normalne funkcjonowanie tejże osobie.

Kolejną czynnością, która jest równie istotna to znalezienie odpowiedniego sprzętu jaki spełni nasze oczekiwania oraz zostanie uwzględniony we wniosku. Rozejrzy się dobrze w ofertach, wybierz sprzęt może nie najdroższy, ale i nie najtańszy. Kupuj u sprzedawcy z doświadczeniem, który doradzi i dobierze właściwe urządzenie. Poproś go wystawienie oferty lub faktury pro forma – to kolejne dokumenty jakie należy dołączyć do wniosku. Pamiętaj za taką ofertę czy doradztwo nie płacisz, więc jeśli ktoś zażąda za to pieniędzy, to z pewnością nie jest to uczciwy sprzedawca. Na prośbę wnioskującego papiery takie wysyłane są e-mejlem lub tradycyjnie po wydrukowaniu pocztą.

Warto przy kompletowaniu zabrać ze sobą zaświadczenie o dochodach.

Z tak przygotowaną dokumentacją możemy udać się do naszej jednostki PCPR lub MOPS gdzie na miejscu wypełnimy wniosek, jeżeli wcześniej tego nie zrobiliśmy w domu.

Po złożeniu wniosku wraz z załącznikami należy odczekać miesiąc na odpowiedź. Podczas tego okresu może tak się zdarzyć, że komisja przyznająca dopłaty pofatyguje się do nas celem obejrzenia bariery jaką chcemy zlikwidować. W przypadku schodołazów będzie to klatka schodowa. To czysta formalność, więc nie ma się czego stresować.

Większość osób po złożeniu wniosku zastanawia się na jaką sumę może liczyć. Czasami urzędnik jeszcze przed wnioskowaniem informuje nas o wysokości dopłaty, bywa jednak i tak, że poznajemy sumę dofinansowania dopiero przy pozytywnej decyzji. Średni jest to około 80%. Ogólnie jednak waha się to w przedziale od 60 do 95 procent. Z mojego doświadczenia wiem, że bliżej jest do 95 % niż 60.

Przy otrzymaniu 95 procentowej dopłaty schodołaz będzie nas kosztować zaledwie 700 zł. Dlatego gra jest warta świeczki, bo z naszego domowego budżetu wydamy kilka stówek, a otrzymamy urządzenie warte kilkanaście tysięcy. Nie należy poddawać się kiedy przyznane dofinansowanie będzie wynosić zaledwie 60% i na to jest sposób aby nie uszczuplić zbytnio portfela. Jeżeli mieszkamy w bloku, którego administratorem jest spółdzielnia mieszkaniowa warto się zwrócić do nich aby pokryli nam brakujące 40%. Zawsze jest kilka rozwiązań takiego obrotu sprawy, niestety wiąże się to z dodatkową pracą.

Środki z dofinansowania otrzymamy dopiero najwcześniej w kwietniu, wtedy dopiero możemy realizować nasz zakup. I na koniec jeszcze bardzo ważna informacja. Środki przyznane z dofinansowania nie refinansują zakupu! Znaczy to tylko, a może aż tyle, że najpierw musimy dostać pieniądze, a dopiero później kupujemy schodołaz, a nie odwrotnie. Jeżeli kupimy wcześniej sprzęt i przyjdziemy poprosić o zwrot wydanej gotówki, to jest prawie pewne, że nie otrzymamy wnioskowanej kwoty.

Jeżeli Państwo w najbliższym czasie wybieracie się do urzędu proszę zabrać ze sobą kontakt do mnie w przypadku trudnych pytań mogę na Państwa życzenie porozmawiać z urzędnikiem.

Grzegorz Krzemiński tel.: 606 248 022.

www.schodołazy-transportowe.pl